محل تبلیغات شما

 

روش دعوت دیگران به نماز چیست؟

سوال:چگونه باید کسی را که نماز نمی خواند تشویق به خواندن نماز کرد؟ وقتی با تذکر های عادی و معمولی کاری از پیش نمی رود باچه جملاتی باید اورا ترغیب کرد؟ 
قبل از هرچیز در خصوص این مساله خوب است بدانید که جذب دیگران به نماز ارتباط نزدیکی به نوع شخصیت افراد دارد ؛ چراکه براساس روان شناسی تربیتی شخصیت انسان ها از تیپ های گوناگونی است مثل شخصیت خودکار،سازش پذیر،بدگمان،افتاده،مبارزه طلب، تعدیل نیافته، ماجراجو،مشتاق، اخلاقی که برای هر یک می توان از به یک یا چند روش از روشهای متعددی که در این زمینه وجود دارد استفاده نمود .


با در نظر داشتن نکته گفته شده برای اینکه بتوانید با موفقیت دیگران را به نماز خواندن تشویق نمائید دو پیشنهاد عمده را به شما هدیه می نمائیم:
پیشنهاد اول :
از بین بردن موانع این گونه افراد که این موانع عبارتند از:
1:عدم اعتماد به نفس
ایجاد اعتماد به نفس در افراد برای مقابله و مواجهه با محیط های ناسالم ،تمسخرهای افراد نادان و همچنین خجالتی بودن .
زیرا بعضاً ممکن است فردی که ( به خصوص نوجوان ها ) اقدام به خواندن نماز می‌کند توسط دیگران مورد تمسخر قرار بگیرد در چنین شرایطی اگر اعتماد به نفس نداشته باشد از میدان بدر رفته و نماز را ترک کند.در خصوص این افراد باید اعتماد سازی نمود و آن ها را به این نکته تذکر داد که نباید انسان با حرف مردم زندگی کند و به قول معروف دم دروازه را می شود بست اما دهان مردم را نمی شود بست
2:گناه:
راه برطرف نمودن این مانع، آشنا نمودن این گونه افراد با پیامدهای منفی گناهان و تشویق به ترک گناه و معاصی کوچک و بزرگ از جمله ترک تماشاى فیلم ها و صحنه هاى مبتذل و آلوده به گناه و همین طور حضور در محیط هاى ناسالم می باشد .
شما می توانید برای شناساندن گناهان وی را  به خواندن کتاب گناهان کبیره شهید دستغیب و همینطور کتاب گناه‏شناسى، محسن قرائتى تشویق نمائید  .
3:دوستان ناباب
وجود دوستان ناشایست درانحراف آدمی به سمت ناهنجاری های اخلاقی بسیار موثر است. چه بسا جوانانی که  در مسائل دینی علا قمند و به دینداری خود را غبند و لیکن در محیط های مختلف از قبیل محل هایی که در آن زندگی می کنند یا محیط کار و تحصیل که در  آن ساعاتی را سپری می سازند با افرادی آشنا شوند که کارهاى نادرست انجام مى‏دهند یا حرفهاى لغو و بیهوده مى‏زنند به مرور زمان موجب مى‏گردد که حالات و رفتار آنها در روح انسان تأثیر بگذارد و حال نماز و دعا و مناجات از انسان سلب شود و به تدریج او را در دام بی دینی و لا  ابالی گری گرفتار می کنند.
راهی که در خصوص چنین افرادی توصیه می شود کنترل دوستان پیرامون خانواده می باشد ؛ لذا اگر دوستانى دارد که اهل نماز نیستند و نسبت به مسائل دینى و شرعى توجه ندارند و از خانواده هاى لاابالى هستند باید به نحوى او را از آن ها جدا شد و دوستانى مناسب را جایگزین آنها نمود .
4:ضعف بنیه های اعتقادی
برای رفع این مانع می توان از کتاب‏هاى اعتقادى آقاى محسن قرائتى آغاز نموده و سپس از کتاب‏هاى استاد شهید مطهرى مثل: توحید»، نبوّت»، اصل عدل در اسلام»، امامت و رهبرى»، معاد». کتاب عدل الهى» آن شهید

 

هم مفید است. کتاب آموزش عقاید» اثر استاد مصباح هم در سیر مطالعاتى اصول عقاید مفید و لازم است.


5:نا امیدی
احتمال دارد که بدلیل انجام گناهان ؛ چنین شخصی از درگاه الهی نا امید شده  و به همین دلیل دیگر نماز نمی خواند لذا به رحمت و مغفرت الهى امیدوارش نمائید بگونه ای که گناهان و اشتباهات احتمالى که ممکن است قبلا یا هم اکنون مرتکب شده باشد باعث یاس و ناامیدى وی نشود و به او اطمینان بدهید که خداوند توبه پذیر است و در صورت توبه همه گناهان را هر چند خیلى بزرگ باشند مى آمرزد.

6:برآورده نشدن حاجت
برخی از افراد نیز بدلیل اینکه به خواسته های خود نمی رسند با خدا لج بازی نموده و بوسیله ترک نماز با خدا قهر می کند .
اگر کسی با خدا قهر کرده باید به او یادآوری شود  که  : چه بسا چیزهایى که انسان به آن دست می یابد ، ولى سرانجام بلاى جان و مایه اندوهش مى‏گردد؛و چه بسیار اموری که در نظر انسان ناگوار و ناخوشایند است و گاه مورد نفرت او است ولی باطن و سرانجام آن برای او خیر و مبارک است ، قرآن کریم بر این حقیقت ریشه ‏دار انگشت کذاشته و می فرماید : و عسى ان تکرهوا شیئاً و هو خیر لکم و عسى ان تحبّوا شیئاً و هو شرّ لکم ؛ چه بسا چیزى را ناگواربد انید ولى در واقع مایه خیر شما است و چه بسا به چیزى دل ببندید که در واقع برایتان زیانبار است.


پیشنهاد دوم :
از ابزارهایی که خداوند متعال برای هدایت انسان ها قرار داده به بهترین وجه بهره بگیرید
خداوند متعال جهت هدایت بشر سه ابزار مهم را در نهادش به ودیعت گذاشته  که می توان با به کارگیری این ابزارها به اصلاح زیر بناهای فکری افراد بی نماز پرداخته و آنها را به نماز تشویق و ترغیب نمود .
1:فطرت انسان
برای بهره برداری از این ابزار می توانید به دو موضوع تاکید نمود .
الف: فطری بودن خدا خواهی
همه انسانها دارای فطرت الهی می باشند لذا می توانید از این ویژه گی خدایی بهره جسته و شخص مورد نظرتان را تشویق به نماز کنید و به عنوان نمونه اینگونه مطرح نمائید که :
برخی از مسائل است که تنها به دست خدا بوده و هیچ بشری نمی تواند در آن دخل و تصرف کند مانند طول عمر و عافیت و سلامتی ، کمی یا زیادی روزی و یا اینکه زندگی انسان همیشه به یک منوال نبوده و بسیاری از اوقات دچار فراز و نشیب های گوناگون می شود که برخی از اینها در صورت نبود پشتوانه ای خدایی همچون طوفانی سهمگین

 

زندگی انسان را نابود می کند .                                                                                                              از او بپرسید در چنین مواقعی می خواهد دست به دامن چه کسی بشود اگر می خواهد دست به دامن غیر خدا بشود که از آنها کاری بر نمی آید و اگر می خواهد از خدا استمداد بجوید این کار را چگونه می خواهد انجام دهد آیا می تواند از خدایی که به دستوراتش گوش نداده بخواهد که او به حرفش گوش کند و خواسته اش را برآورده کند .
پس انسان باید یک راهی را جهت ارتباط بین خود و خدا برای خود باز بگزارد تا بتواند در چنین مواقعی به درگاه الهی التماس کند و بهترین راه همان نماز می باشد .
ب:فطری بودن تشکر و سپاسگذاری در انسان
از ویژگی های فطری هر انسانی این است که در مقابل نعمتی که دیگران به وی عطا می کند سپاسگذار بوده و تشکر می نماید . فطرت انسان خواهان تشکر از ولى نعمت است. پیامبر خدا فرموده اند : جبلّت القلوب على حبِّ من احسن الیها قلب‏ها »؛ بر اساس دوستى و محبت کسى که به انسان احسان کند، آفریده شده است » و از آنجا که در اصل خداى سبحان خالق و هستى بخش ماست و از سویى همه نعمت‏ها و برکاتى که در زندگى ما وجود دارد از آن اوست. بنابر این لازم است به اقتضاى تکلیف فطرى خودمان از قادر منّان تشکر کنیم. حال این تشکر باید به چه شکل و کیفیتى باشد؟ انبیاى الهى روشنگر این حقیقت بوده‏اند و نبىّ مکرّم اسلام نیز به نوبه خویش نماز را با این شکل و هیئت خاص به ما معرفى فرموده‏اند. بنابر این همان گونه که پروردگار مهربان هر شب و روز، ما را رهین الطاف و برکات خویش گردانیده است، ما بندگان نیز موظّفیم هر چند ساعت یک بار در برابر محبوب قلب و عزیز دلمان بایستیم و از او نهایت سپاسگزارى و تشکر را بنماییم.
در روایتی از امام سجاد علیه السلام نقل شده که فرموده اند : آنقدر پیامبر در نماز ایستاد تا قدمهایش ورم کرد چنان در روزه دارى تشنه میشد آب دهانش خشک می گردید، گفتند یا رسول الله مگر خداوند وعده مغفرت به تو نداده؟ می فرمود آیا بنده شکرگزار خدا نباشم؟
 خداى را سپاس بر نعمت و آزمایشش و او را ستایش از ابتدا تا انتهاى روزگار بخدا سوگند اگر اعضایم قطع شود و چشمانم بر روى سینه‏ام بیفتد هنوز سپاس یک دهم از یک نعمت از نعمتهاى بى‏شمارش را نکرده‏ام ستایش تمام ستایشگران بپایه یک نعمت او نمیرسد.»
2:ابزار عقل و استدلال
یکی از مهمترین ابزارهایی که خداوند متعال در اختیار بشریت قرار داده عقل و اندیشه می باشد که بوسیله آن به مصالح و مفاسد خود پی برده و می تواند مسیر صحیح را انتخاب نماید .
شما نیز می توانید با طرح موضوعات و مسائل گوناگونی این ابزار مهم را به کار انداخته و افراد را به اندیشه وادارید تا به این وسیله به نماز رو بیاورند . 
در این قسمت برای نمونه به موضوعاتی که می توانید طرح نمائید اشاره می شود
الف:یاد آوری نمائید که اگر بر فرض خواندن نماز ، واجب نباشد و یا کار درستی نباشد؛ آنهایی که نماز می خوانند در برابر آنهایی که نماز نخوانده اند چیزی را از دست نداده اند (چون به غیر از مدت کوتاهی که در روز برای نماز

 

گذاشته اند مانند بقیه مردم از این دنیا بهره برده اند ) ؛ اما اگر آنچه را که نماز خوانها می گویند درست باشد ( که قطعا نیز همینگونه است ) کسانیکه نماز خوانده اند نجات یافته اند و آنهایی که نماز نخوانده اند چیزی جز هلاکت و نابودی ابدی نسیبشان نخواهد شد.


ب:وی را با فلسفه نماز آشنا نمائید
علاوه بر اینکه وی را با کتابهایی که در این خصوص به نگارش در آمده آشنا می نمائید؛ در فرصت‏هاى مناسب فلسفه نماز را بیان کنید مثلًا سؤال و جواب‏ هایى که قبلًا تهیه دیده ‏اید،بین شما و دیگران مطرح و جواب داده شود. البته لازمه ‏اش مطالعه و پیش بینى قبلى است.
ج بر اساس آیات و روایات اهمیت و آثار و برکات نماز را یادآوری نمائید .
د:پیامدهای منفی دنیوی و اخروی ترک نماز را مطرح نمائید  به خصوص اگر به روش غیرمستقیم ارائه گردد و موجب تنبه و موعظه کردن را فراهم سازد.
ح:هر از چند گاهی ( همچون شب های جمعه ) سری به قبرستان و گذشتگان بزنید و به وی گذر عمر و مرگ و بیهوده نبودن جهان هستی را یاد آور شوید که این امر علاوه بر اینکه تاثیر بسزایی در کاهش روحیه تکبر و غرور دارد انسان را به فکر و عبرت اندوزی فرو خواهد برد .
و:دیدگاه فرد در مورد خداوند، جهان هستى، انسان، معاد و. امورى است که داراى نتیجه مستقیم بر عملکرد فرد است. پس باید به تقویت و اصلاح این مبانى کوشید. اگر خلأ عمده‏اى که موجب ترک نماز شده، مشکل فکرى است و در فلسفه نماز دچار اشتباه شده و آن گاه نتیجه نادرستى گرفته است به پر کردن این خلأ فکری بپردازید و راه اصلاح وى نیز تصحیح اندیشه ایشان است که البته کار آسانى هم نیست و نیازمند فرصتى طولانى و نیز استفاده از روش‏هاى اصولى و تدابیر خردمندانه است.                                                                                                          ز: از او سوال نمائید که دوست دارد چگونه فرزندی داشته باشد فرزندی که نسبت به مسائل دینی مقید باشد و یا فرزندی که در خصوص مسائل دینی بی موالات باشد و اگر جواب وی این است که دوست دارد فرزندش مقید به مسائل دینی باشد به او متذکر شوید که نسبت به این مساله فکر کند که یک مادر بی موالات نسبت به مسائل مذهبی چگونه می تواند فرزندی متدین را تربیت نماید .
3: ابزار احساس و عاطفه
برای بکارگیری از این ابزار باید موارد ذیل را مورد توجه قرار دهید :
الف:از والدین و کسانیکه به عنوان الگو می باشند بخواهید که آنها اهمیت بیشتری به نماز داده و حتما نماز خود را در اول وقت ها به جا آورند  .
ب‌:اگر دوستانى مذهبى و از خانواده هاى مذهبى دارد از طریق آنها مى توان توجه او را بیشتر به نماز جلب کرد به این صورت که اگر مسجدى در نزدیکى خانه ى شماست به دوستان او تلفن بزنید که بیایند در خانه و او را با خود به

 

مسجد ببرند و او را با مسجد مرتبط بسازید یقینا اثر بسیار چشمگیرى بر او خواهد گذاشت.
ج:از اتفاقات پیرامونی خود جهت راهنمایی وی استفاده کنید به عنوان مثال شنیدن خبر مرگ ناگهانی دوستان و آشنایان و فامیل معمولا بسیار بر روی افراد تاثیر می گذارد و شما می توانید در چنین موقعیت هایی متذکر شوید که مرگ معلوم نیست چه موقع به سراغ ما بیاید و چه بسا فرصت جبران گذشته را به ما ندهد و اگر ما دست خالی به آن دنیا برویم سرنوشت بسیار بدی پیدا خواهیم کرد ؛ پس چه خوب است تا زنده ایم فرصت را غنیمت شمرده و برای خود ره توشه ای ذخیره نمائیم .
ط:از اصول و عقایدی که تا کنون نسبت به آنها پایبندی خود را حفظ نموده بهره کافی را ببرید مثلا ممکن است وی ارادت خود را نسبت به  امام حسین علیه السلام حفظ کرده باشد لذا شما می توانید با بیان داستان عاشورا بگوئید که ایشان در بدترین شرایط ، در اول وقت نماز خواند پس چه جوابی به امام خواهیم داشت اگر از ما بپرسد که من در چنین شرایطی نمازم را ترک نکردم چرا تو که ادعای محبت من را داری با وجود آرامش و تمامی امکانات رفاهی نمازت را نمی خواندی ؟
و یا ممکن است کسی چون به شفاعت معصومین ( علیهم السلام ) اعتقاد دارد بگوید که ما چون شیعه هستیم هر کار بکنیم بالاخره مورد شفاعت ائمه علیهم السلام قرار می گیریم و بهشتی می شویم ! در پاسخ به وی بگوئید : امام صادق علیه السلام در آخرین لحظات مرگ خود دستور داد تمامی خویشاوندانش را جمع نمودند و به انها فرمود ان شفاعتنا لا تنال مستخفا بالصلاة»؛ بشفاعت ما نخواهد رسید کسى که نماز خود را سبک شمارد.»
ظ:سعى کنید افرادى که صحبت آنها بر روى آنان نافذ است، پیدا کنید و از آنان بخواهید که با مهارت و شگرد شایسته‏اى، با آنها درباره نماز صحبت کنند. این کار را مى‏توان از طریق جلسه میهمانى یا در طول مسافرت به انجام رساند.
غ:تلاش کنید از نماز بزرگان و شخصیت‏ها نخبه های علمی ، فرهنگی و ورزشی در نزد ایشان صحبت کنید مثلًا حضرت على (ع) با همه شخصیت و گرفتارى‏هایى که داشتند، چگونه و با چه اشتیاقى به اقامه نماز مى‏پرداختند.

همچنین گرایش رجال بزرگ ى، علمى همچون شهید رجایی ، شهید بابایی و .  به نماز را، به ایشان گوشزد کنید.

با دعا ومحبّت به فرزندان ،آنان را به نماز علاقه مند سازیم.

یکی از از سؤالات مهم خانواده ها در مشاوره نگرانی آنان از بی توجّهی فرزندان وسهل انگاری درامر نماز می باشد.شیوه هایی که در ذیل اشاره می گردد،ان شاءالله از زمینه سازهای رغبت به نماز خواهد بود.از رفت وآمد با اهل فساد وبی قید اجتناب کرده ودوستانی مقید به قیودات الهی انتخاب کنید،زیرا ثأثیر پذیری نوجوانان وجوانان از یکدیگر بیشتر است.                                                                                                                                         یکی از وظایف مهم والدین ،آموزش نماز وپرورش روحیه ی مذهبی وگرایش به راز ونیاز ومناجات با پروردگار

 

 

است.

نکته ی مهم وحساس در تربیت وآموزش های دینی ،سعه ی صدر ،صبر،حوصله وبه کارگیری شیوه های خوشایند جهت شکوفایی احساسات  دینی در افراد به ویژه کودکان ونوجوانان می باشد که به صورت غیر مستقیم در قالب های شیرین بیان گردد؛زیرا آموزش های خطابی وسفارش های مستقیم وآمرانه نه تنها ایجاد شوق ورغبت نمی نماید، بلکه در اکثر موارد ایجاد تنفر وبی میلی می کند .بنابراین هرگز نباید فرامش کرد که در تربیت وآموزش های دینی ، سعه ی صدر ،صبر وحوصله وبه کار گیری شیوه های خوشایند  جهت شکوفایی احساسات دینی در افراد به ویژه کودکان ونوجوانان می باشد که به صورت غیر مستقیم در قالب های شیرین بیان گردد؛زیرا آموزش های خطابی وشفارش های مستقیم وآمرانه نه تنها ایجاد شوق ورغبت نمی نماید ،بلکه در اکثر موارد ایجاد تنفر وبی میلی می کند.بنابراین هرگز نباید فرامش کرد که در تربیت وآموزش ارزش ها ،تشویق وتکریم وتعظیم همراه با عمل وچهره ی بشّاش میزان گرایش وپذیرش افراد را افزایش می دهد.

رهنمودهایی درایجاد رغبت فرزندان به نماز

الف)بعد از نمازهاسعی کنید فرزندان را با ذکر نامشان دعا کنید ؛به گونه ای که آنان بشنوند وبا مطرح کردن آرزوهای آنان شوق وعلاقه ی آنان را به نماز با این کار ظریف بر انگیزید.درصورت امکان نماز را با صوت زیبا در حضور خانواده برگزار نمایید.مخصوصاًپدر خانواده اگر صدای زیبایی دارد نمازهای صبح مغرب وعشا رابا صوت بخواند.زیرا ارتعاشات خانواده بی تأثیر نخواهد بود.

ب)با بیان این که خداوند بچه ها ونوجوانان وجوانان را خیلی دوست می دارد وآنان نزد خداوند از قداست وآبروی زیادی برخوردارند ،آنان را دعوت کنید تا به دعا های شما آمین بگویند.با این کار به طور غیر مستقیم آنان را به صف نماز ورو به قبله ی حق نموده اید.

ج)فرزندان علاقه ی وافری به والدین دارند .از این فرصت استفاده کرده واز آنان به جد واز روی اعتماد بخواهیم که برایمان دعاکنند تکرار این مسئله به تدریج آن ها را به سوی وضو ونماز می کشاند.

د)از پاکی وصداقت ونورانیت آنان تعریف کنید ،به طوری که تداوم این حالت زیبا ودوست داشتنی را منوط به خواندن نماز کرده وبه طور غیر مستقیم به برپایی نماز ترغیب شوند.

ه)از خواص دنیوی اخروی نماز در قالب داستان های زیبا در منزل غافل نشوید.کتاب های مناسب ومفید در دسترس فرزندانتان قرار دهید ومهر تسبیح زیبا ،عطر وانگشترعقیق.به عنوان کادوی سفر وهدیه ی ارزشمند تهیه کرده وبه آنها تقدیم نمایید.

 

 

 

 تجربه ی مفید وراهبردی:

با تفکروتعقل درباره ی این موضوع راهکاری که به ذهنم رسید وتوانستم موفقیتی چشمگیربه یاری خداکسب نمایم اینچنین بود که در ذیل آمده :

گام اول : توجیه 

شواهد(1)                                                          

 به مدت یک هفته جلسه ی توجیهی برای عزیزان گذاشته شد   واز آنها خواهش بعمل آمدطی این مدت فرصت دارند درمنزل بیش از قبل به پدر ومادر توجه کرده وتمامی تلاش وزحماتشان را در نظربگیرند حتی ساعت رفت وبرگشت پدر تا در روز مقرر هرآنچه که ملاحظه کرده اند را بیان کنند (اگرهر کس مایل باشد می تواند مشاهدات خود را یادداشت نماید).

 

گام دوم :  پرسش و پاسخ  

1-              پدر چه ساعتی از خانه بیرون می رفت ؟

2-               چه ساعتی برمی گشت ؟

3-               چرا این همه وقت کار می کرد ؟

4-              هدف پدر از این همه تلاش چیست ؟

5-              چرا مادر از صبح زود بیدار می شود ودر تکاپو است ؟

6-               تلاش مادر برای چیست ؟                     

پرسش وپاسخ به همین منوال ادامه داشت و برای تک تک سوالات پاسخی دریافت می شد وتوضیحاتی نیز داده می شد که هر کدام از آنها برای اینکه ما زندگی راحت وخوب داشته باشیم ,رشد کنیم ,

سالم بمانیم .

 

گام سوم : وظیفه شناسی

پس وظیفه ما در برابر زحمات پدر ومادر چیست؟  از زحمات آنها قدردانی وتشکر کنیم .

بله ما بعنوان فرزند وظیفه داریم که تشکر کنیم البته نحوه تشکراز پدر ومادر باهم فرق دارد از هر کدام به روش وزبان خاص خود باید تشکر کرد .

 

گام چهارم :پرسش وپاسخ  

حالا باید فکر کنیم که

1.این پدرومادر مهربان وزحمت کش را کی به ما داده ؟

2.دوست دارم به خودت توجه کنی وببینی چه اندامی در بدن داشته ای وتا به حال به آن توجه نکرده ای ؟

 

3. به انگشتان دست خود دقت وتفکر کن وببین اگر نبودند چه می شد ؟ کارهایت را چگونه انجام میدادی؟

4. اگر چشم نداشتی چی می شد ؟ چه کارهایی را نمی توانستی انجام دهی ؟

در مورد تک تک  اندام به همین منوال پرسش وپاسخ ادامه می یابد تا به نعمت های خدا که تا به حال توجه نکرده بودند پی ببرند

5. این همه اندام مهم را کی به ما داده ؟

               "  خدا داده    "

وقتی پی بردیم که در برابر زحمات پدر ومادر وظیفه ما تشکر بود پس وظیفه ما در برابر خدایی که به هر جا نگاه می کنیم اثری از لطف و بخشش او می بینیم چیست ؟

فصل بهار زیبا با درختان پر از شکوفه های رنگارنگ ولباس نو درختان 000فصل تابستان بامیوه های متنوع وخوشمزه 0000

 

فصل پاییز برگ ریزان وکوچ پرنده ها 0000فصل زمستان ودرختان و سفید شدن کوچه ها با برف و00000000

هر چقدر از داده های خدا بگوییم تمام شدنی نیست هر چه بیشتر فکر کنیم بیشتر به کرم وبخشش خدا پی می بریم

اگر دربرابر والدین که زحماتشان انگشت شمارند پی بردیم که باید تشکر کرد حال در برابرمالک هستی چه باید کرد؟ بله باید از خدا هم تشکر کنیم  .

چگونه وچه طور می توان از خدا تشکر کرد ؟

پس از بحث وگفتگو به این نتیجه رسیدیم که :

همانطوری که برای تشکراز هر کس زبان مخصوص لازم است برای تشکر وسپاس گزاری از خدا بهترین راه نمازخواندن است  

با خواندن نماز می توان  ذره ای از شکر خدا را به جا آورد.

وقتی می خواهیم به دیدن دوست یا عزیزی برویم چگونه خود را از قبل محیا می کنیم به حمام رفته خود را پاکیزه کرده بهترین وگران ترین لباسمان را می پوشیم حال برای رفتن به پیش کسی که تمام وجودمان ازاوست چه باید کرد ؟

بله باید وضو گرفت وخود را پاکیزه گرداند ,چون در برابر خدا که سرچشمه ی هستی است می خواهیم بایستیم پس به بهترین شکل باید حاضر شدو تشکر کرد.

همان طور که سه بار در روز غذا می خوریم و هر بار به نحوی از بزرگترمان تشکر می کنیم از خدا هم باید سه بار در طول شبانه روز تشکر کرد وقتی آموخته ایم که هر کاری را به موقع خودش باید انجام داد پس :

قبل از طلوع خورشید که زمان خواندن نماز صبح است وضو گرفته تا برای تشکر آماده شویم همینطور نماز های بعدی که وقت مخصوص به خود را دارد نیز باید چنین کرد.

 

 

شواهد(2)

خوب بچه های نازم ،فرشته های پاک خدا ا،ازشما می خواهم یک نقّاشی بکشید ولی موقع کشیدن نقّاشی نباید از دست هایتان استفاده کنید.

بچه ها خانم نمی شود ،پس چه طور نقّاشی کنیم.

معلّم چرا بچه ها ؟

دانش آموزان خانم خوب خدا به ما دست داده که بتوانیم نقّاشی کنیم ،بنویسیم ،کارهای شخصی خودرا انجام دهیم.

معلم :آفرین پروانه های قشنگ من ببینید این دست هایی که خدا به شما داده چه قدر با ارزش هستند.پس وظیفه ی شما چیه درمقابل این نعمت بزرگ؟

بچه ها خانم تشکّر کنیم .

معلم :چه طور تشکّرمی کنید؟

دانش آموزان :با نماز خواندن،قرآن خواندن ،دعا کردن.

 

جلسه ی دوم

معلّم :خوب بچه چشمانتان را ببندید.تا من نگفتم باز نکنید.حالا آماده شوید می خواهیم جایی برویم .

بچه  با ناراحتی ،خانم چه طوری ماکه نمی بینیم.

معلم:چرا ؟

دانش آموزان :اگر چشمانمان بسته باشد.می افتیم.

معلّم:خوب ببینید بچه ها چه قدر این نعمت هایی که خداوند به شما داده باارزش هستند که اگر هر کدام از آن ها را نداشته باشید زنگی شما چه قدر سخت خواهد بود.

جلسه ی سوم: بچه ها از هفته ی دیگر به کلاس شما نمی آیم .شما خودتان درس هایتان را بخوانید.

بچه ها خانم ما نمی توانیم.بچه ها شلوغ می کنند.پس چه کسی باید کارهای مارا نگاه کند؟کی به ما نمره می دهد؟چه طور بفهمیم قبول شدیم.تا شما کارنامه ی مارا امضا نکنید مارا کلاس بالاتر راه نمی دهند.مدیر مدرسه مارا راه نمی دهد.

معلّم:آفرین بچه ها،ما انسان ها هم برای وارد شدن به بهشت به یک برگه ی عبور نیازمندیم.باید این برگه را داشته باشیم که به بهشت راهمان بدهند.این برگه را فقط باید خدا امضا کند.امضا خدیتش از بنده است.پس برای رفتن به بهشت باید نماز بخوانیم تا خدا نامه ی ما را امضا کند.

اعتبار بخشی به راه حل:

با کار کردن روی این پروسه که حدود 3تا4ماه طول کشید در آخر بدون اینکه زور واجباری در کار باشد  دانش آموزان چون خود به این نتیجه رسیده بودندو جزءوظیفه ی خود می دانستند که باید از خدا تشکر کنند عاشقانه وبدون

 

توجه به جایزه یا هر پاداشی در صف نماز حاضر می شدند وانجام وظیفه می نمودند.اولیا هم احساس رضایت می کردند.

برکات نماز اول وقت

چگونه می توان جوانان و نوجوانان را به نماز خواندن علاقمند کرد؟

روش دعوت دیگران به نماز چیست؟

نماز ,های ,خدا ,ها ,ی ,تشکر ,که در ,را به ,به نماز ,خود را ,و به ,هرگز نباید فرامش ,اکثر موارد ایجاد ,بیان گردد؛زیرا آموزش ,ویژه کودکان ونوجوانان

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

velayat-gharchak